Danske Banks Kunstforenings årsberetning 2020

fra kunstkataloget 2021

Kunstforeningens indkøb
Dette års kunstkatalog er en bekræftelse på den udvikling, som vi som bestyrelse ønsker. At fastholde og forny. Flere af de ”gamle” kunstnere, som med deres kvalitet stadig har meget at sige, er fortsat repræsenteret. Men andre gamle kendinge må derimod vige pladsen til fordel for nye kunstnere, som på deres måde er mere direkte i deres udtryksform. Kunsten står ikke stille, og selvom vi alle godt kan lide et dekorativt og bare flot kunstværk, må der også gerne være kant. Årets indkøb repræsenterer et hele. Der er flotte værker med i kataloget, som umiddelbart rammer plet hos de fleste af os. Nogle få værker vil mange sikkert stoppe op ved og spørger sig selv, hvad er nu lige det? Sådan skal det være. Heldigvis synes kunstforeningens medlemmer generelt at være frisk på kunst, som fylder, uden at det nødvendigvis er størrelsen på kunstværket, der er stort. Ved de seneste udlodninger har det glædet bestyrelsen, når vi faktisk får positiv kritik af indkøbte værker, som vi måske tænkte kunne være lidt udfordrende. De fleste værker finder faktisk frem til en glad vinder, selvom værket måske er et modigt valg. De værker, som ofte skal ses lidt an, er ofte de værker, som mange bliver ekstra glade for i det lange løb. Der er også i år værker med, som for en kunstforening sætter en høj standard i forhold til, hvad andre kunstforeninger måske ville købe. Så se kunstkataloget grundigt an. Der er flere værker, som bør overraske den erfarne kunstinteresserede men samtidig også gerne skulle skærpe interessen hos de mange andre af os.

Med disse ord, byder bestyrelsen velkommen til Kunstkatalog 2021.

Endetalsgevinster
Årets første endetalsgevinst, udtrukket på endetal 8, var to værker af den dansk/færøske kunstner Bjarne Werner Sørensen f. 1960. Med en færøsk mor, opvokset i Beirut, uddannet på det Jyske Kunstakademi i 1985 skulle man tro, at kunstneren ville male naturalistisk. Ikke desto mindre er de to unikke værker, som kunstneren har lavet specielt til Kunstforeningen, typiske for kunstneren og i den grad abstrakte, dog med et naturalistisk motivsprog, der vækker mindelser om celler, bløddyr eller pupper i et violet koralunivers eller et flammende plasma, der ulmer af livgivende liv. De to værker er digitalt trykt (pigmenttryk) på håndrevet kvalitetspapir i et oplag på 145 nummereret og signeret af kunstneren. Kunstneren har solgt værker til Statens Kunstfond, Ny Carlsbergfonden, Københavns Kommunes Kulturfond m.f l.

Årets anden endetalsgevinst, udtrukket på endetal 4, var to værker af kunstner og animator Sara Koppel, født 1970. Sara er datter af skuespiller Ulla Koppel og musiker Anders Koppel, hun er dermed storesøster til Benjamin Koppel og Marie Carmen Koppel. Sara Koppel har været fuldtidstegner siden hun var 14 år og begyndte med Tegnedrengene og Swan Film på tegnefilmen Valhalla i 1984. Op gennem 1980erne og 1990erne har hun tegnet til alle de store danske animationsfilm samt tegnet et hav af reklame- og kortfilm. Med de to værker til Kunstforeningen, sætter Sara Koppel fokus på truede dyr og plantearter. I værkerne er der indbygget tegnefilm, hvor flere dyr og planter kommer til syne, når man ser på værket gennem sin smartphone! Filmen, der indgår i værkerne, er en 60 sekunder lang animationsfilm.

Vælg med hjertet
Som det fremgår af kunstforeningens vedtægter, er foreningens formål bl.a. at ”udbrede interessen for kunst blandt sine medlemmer og øge kendskabet til og forståelsen for såvel ældre som vor tids kunst”. Selv om foreningens formål også er at ”anskaffe kunstværker, der fordeles blandt medlemmerne ved en årlig lodtrækning”, ønsker vi ikke, at prisen for det enkelte kunstværk skal inf luere vindernes valg. Derfor oplyser kunstforeningen principielt ikke indkøbsprisen for de enkelte kunstværker. Dermed bliver det også lettere for den enkelte vinder at vælge med hjertet og ikke med hjernen.
Kunsten er forgængelig, ligesom livet, så opfordringen er at nyde kunsten i hjemmet til daglig glæde. Selvom kunstforeningen altid tilstræber at købe god kunst, og enkelte værker altid løfter sig op som ekstra gode, er ingen af de indkøbte værker næppe så dyre at de fleste medlemmer ikke selv har mulighed for selv at købe dem. Så derfor kan alle vindere roligt vælge med hjertet og måske ovenikøbet vælge noget, som flytter lidt personlige grænser i forhold til kunsten.

Danske Bank
Bestyrelsen takker Danske Bank, bankens ledelse og Personaleafdelingen for fortsat støtte til at drive kunstforeningen både økonomisk, lån af lokaler og for forståelsen for det praktiske arbejde med at drive en stor forening som kunstforeningen.

Anden endetalsgevinst i 2020

Årets anden endetalsgevinst i 2020 er udtrukket - se mere her.

Vinderne er underrettet pr. mail.

Gevinsten er afsendt til vinderne 9/3-2021.

Årets katalog

Årets katalog er afsendt 8/3-21, og bør være alle medlemmer i hænde. Hvis du ikke har modtaget kataloget, kan du skrive til os - så sender vi et nyt.

I år sendes kataloget separat - indkaldelse til generalforsamling kommer når vi kan give en dato herfor.

Husk at du også kan se årets gevinster her på hjemmesiden under menupunktet "Hovedlodtrækningen".